WP 8.1 (Lumia Cyan) w wariancie „wyspiarskim” (CV GB) i co z tego wynikło.

Temat poniekąd już mocno przeterminowany jak serki homogenizowane na dalszych liniach półek w Tesco. Ale dla porządku tego typu treść powinno się napisać.

Zabierałem się za ten tekst już od długiego czasu, ale jakoś ukończyć go wcześniej nie było mi dane. Tym samym kończę go dzisiaj. Nadmienię tylko, że pierwotna forma tego tekstu pojawiła się publicznie tu i ówdzie, już jakiś czas temu (jako komentarz w niusie: https://budniu.wordpress.com/2014/07/23/aktualizacja-cyan-dla-lumii-1520-w-wariantach-gb-fl-in/ ), ale ja się uparłem ją rozwinąć… i tak się jakoś zeszło.
Mimo, że oryginał napisałem całkowicie sam, tutaj będę odnosił się do materiału zamieszczonego swojego czasu na portalu WP Central: http://www.wpcentral.com/whats-new-lumia-1520-att-lumia-cyan-update (artykuł pojawił się kilka godzin przed moim tekstem ale wzajemnie o sobie nie wiedzieliśmy).
Powyższy artykuł został oparty na Lumii 1520 działającej w sieciach operatorów US (głównie AT&T) – tym samym pominę gadżety związane z tymi mocno dla nas egzotycznymi operatorami. Napiszę tylko to, co udało mi się stwierdzić namacalnie. Jeśli ktoś chce tekst pełny to ma go w powyższym linku.
Mój post nie będzie tłumaczeniem artykułu z WP Central a bardziej moim opisem tego co oni tam ustrugali. Jednocześnie skorzystam z okazji i uzupełnię owy tekst o pewne nowe informacje pozyskane już po wydaniu oficjalnej „Cyny” dla wariantu PL (CV PL).

Czyli tak…


 

Data Arrows – Data arrows have been present in the Windows Phone OS for quite some time, but they were a carrier option whether to enable. Our hunch is they are part of Data Sense, and as such, users can now see the little arrows when data is actively being transferred on Wi-Fi or cellular.

Strzałki aktywności połączeń wireless czyli przy ikonce siły sygnału mobilnego i przy ikonce WiFi.
Ten gadżet pojawił się na kilku modelach Lumii już przy PfD (np. L625) jednak na L1520 nie był dostępny (przynajmniej u mnie). Teraz już jest.

Image and video hosting by TinyPic

 


 

Display fades on – This is a subtle change, but the screen does not just turn on any longer and instead, quickly fades on. This behavior is also present on the Lumia 930.

Efekt „fade on” wybudzanego ekranu.
Na czym polega efekt „fade on” raczej tłumaczyć nie muszę. Generalnie chodzi o to, że po wybudzeniu ekran nie pojawia się nagle – jak diabeł z pudełka – a „rozjaśnia się”. Całość efektu trwa może jakąś sekundę, ale i tak wygląda miło.


 

Equalizer now works through the speaker – The graphic equalizer found under Settings > Audio on non-Cyan devices is limited to just headphone usage. Nokia has finally expanded this to the phone’s speaker too, letting users have fine-grained control over music. Unfortunately, the EQ does not work through Bluetooth devices.

Dolby Headphone is now Dolby Virtual Surround – Also under Audio is Dolby Virtual Surround which is explained as „Surround sound enhancement for headphones enabled only for 5.1 audio”. Functionally, the two may be the same, but it does add some new features like…

Dolby dialog enhancer – „Improves the dialog clarity for movies,” which is pretty self-explanatory

W skrócie… Generalnie chodzi o to, że wszystkie miodności opcji „audio” w ustawieniach systemu (korektor, ustawienia dolby itp.) nie wymagają już słuchawek – działają również z głośnikiem zewnętrznym.
Brak mi tylko pewności co do trzeciego punktu: Dolby dialog enhancer (Funkcja poprawiania dialogów dolby) – najzwyczajniej nie pamiętam czy w PfD już był czy go jeszcze nie było.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic


 

Record audio for videos in Dolby Digital Plus 5.1 – On the Lumia 1520 users can optionally choose to record audio for videos with Dolby’s new 5.1 technology. Dolby Digital on the Lumia 930 and 1520 represent the first time achieving this in a smartphone, and it should prove to be impressive

Audio dla nagrywanych filmów może być teraz rejestrowane w formacie Dolby Digital Plus 5.1 – komentarz raczej zbędny.

Image and video hosting by TinyPic


 

Brightness Profile – Users can set the default average brightness for their phone. Unlike the Lumia 630, which has controls for all three levels (low, medium and high), the Lumia 1520 now has a single slider. My guess is this sets the median, default brightness. Edit: If left on automatic adjust, you get one setting. Disabling auto-adjust brings back three presets.

Profil jasności (Ustawienia -> Wyświetl) – W L1520 do ustawiania tego profilu mamy teraz tylko jeden suwak.

Image and video hosting by TinyPic


 

Color Profile – With Lumia Cyan there are now three presets (Standard, Vivid and Cool) in addition to Advanced, which lets the user modify three settings, including color temperature, tint, and color saturation via sliders

Profil kolorów (Ustawienia -> wyświetl)
Główna zmiana jaka mi się rzuciła w oczy to nieco rozbudowana opcja dopasowywania profilu wyświetlania kolorów. W PfD do dyspozycji były tylko suwaki, którymi można było sobie mieszać. Teraz mamy trzy predefiniowane profile plus opcja „zaawansowane” – i to dopiero ona udostępnia ręczną adjustację parametrów.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic


 

Motion data – Part of SensorCore, Motion data lets users enable or disable the collection of movement information for apps like Bing Health & Fitness or Active Fitness, which can act as a pedometer to count steps. Motion data is only available for the Lumia 630, Lumia 635, Lumia 930, Lumia Icon, Lumia 1520 and devices with the modern Snapdragon chipsets

Dane o ruchu
Widząc tą opcję w ustawieniach systemu byłem przekonany, że ma ona coś wspólnego z nawigacją Here Drive+ bądź podobnymi programami nawigacyjnymi – zresztą nie tylko ja byłem o tym przekonany. Dyskutowaliśmy o tym z Budniem i było to nasze wspólne „domyślenie się”. Jednak powyższy wpis wyjaśnia jej zastosowanie.
Tutaj chodzi o NASZ osobisty i cielesny ruch. Te dane mają być ponoć wykorzystywane przez aplikacji typu „Health & Fitness„. We wpisie podana jest np. funkcja licznika kroków – pedeometer (chodzi o kroki a nie o pede… ekhem – bez skojarzeń mi tutaj). Jasne jest?

Image and video hosting by TinyPic


 

Living Images – Also announced earlier, Nokia’s Living Images briefly records a second or two before the photo gets taken. When viewing the image through Nokia Camera or StoryTeller, users can see the image animated, giving life to the memory.

Obraz na żywo – dużo było o tym tu i ówdzie… że nie ma, że nie działa, i że generalnie do doopy. Ja tylko powiem, że na mojej-najmojszej to działa. Działa i chu*. 😉

Image and video hosting by TinyPic


 

USB Settings – Currently hidden on devices with Preview for Developers, the USB settings are finally enabled with Lumia Cyan, bringing two options for users including „Ask me before using USB data connection” and „Notify me when I connect to a slower charger.

USB (ustawienia)
Tą funkcję znalazł (przez systemową wyszukiwajkę) – jeszcze za czasów PfD – Budniu. Tyle, że wtedy jeszcze ona nie działała.
Generalnie to nic przesadnie rozbudowanego – pozwala na (nie)włączenie transferu danych po podłączeniu kabla USB. Co prawda wszystkie znane patenty oferują rozwiązanie z goła odwrotne: możliwość wyłączenia ładowania przez kabel USB… No, ale nie czepiajmy się. Aha… w tym jest jeszcze opcja powiadamiania o „wolnej ładowarce” – co by to nie znaczyło.

Image and video hosting by TinyPic


 

Miracast support – Found under Settings > Project my screen, certain Lumias are getting full support to wirelessly stream content, or mirror the phone’s display on Miracast devices such as PCs and TVs.

Wyświetl mój ekran
W skrócie… Za pomocą tej opcji możliwe jest wyświetlenie ekranu fona na innych urządzeniach: TV, laptop, etc. Fona trzeba podłączyć do „urządzenia” albo za pomocą kabla USB albo za pomocą tej samej sieci wireless (urządzenia muszą pracować w tej samej sieci).
Opcja niby jest, wsparcie niby jest… ale za pomocą WiFi nic mi się nie udało przez nią podłączyć a tym samym nawet nie wiem czy i jak wyświetla się ekran na PC-tach czy telewizorach. U mnie nie działa. U Budnia też nie działa… Kicha jak chu… ekhem… jak cholera. Ale za to za pomocą kabla USB to już całkowicie inna bajka. Wyczerpujący opis dostępny jest w tekście Budnia: https://budniu.wordpress.com/2014/04/19/wyswietl-moj-ekran/

Image and video hosting by TinyPic


 

To czego nie było…

Nowy splash-screen (niebieskie logo Windows na czarnym tle).
Twór znany z innych modeli Nokii z PfD (choćby z L625), jednak L1520 go nie miała. Tym samym są teraz trzy (poprzednio dwa) „ekrany startowe”: 1. napis „Nokia”, 2. owo niebieskie logo Windowsa, 3. napis „Windows Phone” plus logo.
No. Tyle, że system wstaje nieco dłużej…
Ale… że tak nawiążę… w GDR1 już są tylko dwa loga startowe. Znaczy… trzy. Tyle, że dwa ostatnie to owo niebieskie logo na czarnym tle.


 

Cała reszta (subiektywnie)…

– Wbrew temu co tu i ówdzie piszą, obsługa dotyku mocno się poprawiła. Po przełączeniu trybu na czułość „normalną” (domyślnie jest „wysoka”) jazdy w postaci „klik zamiast przesunięcia” zdarzają się już sporadycznie, jednak jeszcze się zdarzają. Za to wybudzanie ekranu przez dwutap już działa bez problemu.
Czujnik światła jest ponoć poprawiony – tak twierdzi Budniu. Mnie trudno ocenić bo jakoś nigdy na to uwagi nie zwracałem, ale odnoszę wrażenie, że działa on jakby żwawiej – szczególnie jeśli chodzi o wywoływanie informacji wyświetlanych za pomocą opcji „podgląd„.
Dostawca wyszukiwania – wybór tegoż zniknął z IE (po zmianie na CV PL ów gógiel pojawia się w dostawcach wyszukiwania).
Zasięgi wireless – czyli to, co dotąd mnie gryzło jak wesz w lewe jajko. Generalnie poprawiły się – tak pokazują wskaźniki.
Zasięg w trybie LTE może nadal nie jest rewelacyjny, ale ujmując rzecz statystycznie to zanotował on 100-procentowy wzrost – teraz są już dwie kreski w „betonowej klatce”.
WiFi… tutaj mam odczucia ambiwalentne. Jeżeli chodzi o sam transfer to raczej się nie czepiam. Transfer jest i to nawet nie najgorszy… tyle, że wskaźnik zasięgu odrobinę szaleje – pokazuje wszystkie możliwe stany. Póki co zostaję przy opinii, że jest nieźle… a na pewno lepiej niż było.
Tutaj APDEJT informacji – zmieniłem ruter WiFi i siła sygnału się ustabilizowała.
Aha… po zmianie wariantu na CV PL oznaczenie LTE zmieniło się z „4G” na „LTE„.
– Była taka sytuacja w PfD (nawet pisałem o tym), że wracając z jakiejś apki do ekranu startowego otrzymywało się nieco klatkującą animację – pulpit wracał na 2-3 niewielkie szarpnięcia. Teraz tego już nie ma, wszystkie animacje są płynne.
– Czy fon przyspieszył w jakiś sposób… Piszę to, bo mam wrażenie, że właśnie nabrał trochę chyżości. Jednak może to być wynik zainstalowania wszystkich apek w pamięci wewnętrznej fona a nie na karcie SD jak to miało u mnie miejsce poprzednio. Niemniej odnoszę wrażenie, że wszystko teraz jest jakby takie płynniejsze a te „kropeczki” oznaczające czekanie pojawiają się na znacznie krócej niż poprzednio (w PfD).


 

Odrobina dziegciu do tej beczki mniodku… (tak troszkę z perspektywy czasu)

Podtytuł tej części mógłby brzmieć (parafrazując znane przysłowie o Zabłockim i jego mydle): „Wyszedł jak Wall-E na CV GB” Ale podtytułu nie będzie. Nie i chu* 😉

Taki żarcik to był. Ale do rzeczy…

Ja, bestia niecierpliwa, połaszczyłem się na dostępny ówcześnie wariant Brytyjski (CV GB) – mogłem romować wariantem fińskim albo „indiańskim”, ale „English GB” bardziej do mnie przemawiał.
Z perspektywy czasu muszę uczciwie stwierdzić, że wariant brytyjski – biorąc pod uwagę naszą polskią rzeczywistoś – ma kilka wad. Być może to tylko moje fobie, ale jednak pozwolę sobie je opisać

Te fobie są dwie… no… powiedzmy, że trzy – z tym że jedna z nich to drobiazg.

Fobia pierwsza:
Było o tym na forumie (Brak możliwości wyboru pasma 2G) – brak zakresu 2G w ustawieniach połączeń mobilnych.
W sumie dla mnie to nie problem, ale fakt jest faktem – tym bardziej, że na innych wariantach ta opcja jest dostępna.
To jest waśnie ten drobiazg.
Nadmienić należy, że w wariancie CV PL owo 2G wraca na swoje miejsce. 🙂

Fobia druga:
Po aktualizacji do Cyan na podstawie wariantu CV GB przestałem mieć dostęp do „kilku programów”, które pozyskałem przez tzw. promocje (cztery pierwsze na poniższym skrinie) bądź zainstalowałem normalnie ze sklepu (cztery ostatnie na poniższym skrinie). O pozostałym stuffie już nie wspominam bo to drobiazgi są:

Image and video hosting by TinyPic

 

Z tego co już się dowiedziałem od użytkownika rogerrogi (jeszcze za starych, dobrych czasów), istnieje ewentualność, że te promocyjne produkcje zostały już wycofane z marketu – dlatego nie ma do nich dostępu:

Ja również utraciłem dostęp do gier z promocji „Prezent od Gameloftu”, mimo późniejszego powrotu z GB na PL. Te aplikacje chyba po prostu zostały wycofane z marketu i tyle zostało z prezentów…
[…]
No bo te „prezentowe” gry to były osobne aplikacje. Pewnego razu się zapomniałem i zainstalowałem dwa Assassin’s Creedy – jeden płatny (kupiłem go dawno temu), drugi darmowy. Przez pewien czas myślałem, że to błąd systemu

Ma to swój sens. Nieprawdaż? Pozostaje tylko kwestia pozostałego stuffu… ale to pominę milczeniem i wrodzoną wyrozumiałościa.

Enyłej… powyższe prezenty „nie wracają” nawet po zmianie wariantu CV PL. Buuuu… 😦

Fobia trzecia:
Zaszła taka sytuacja, że kilka programów jest w wersjach oryginalnych jeśli chodzi o język apki – niby język angielski obsługują a wyświetlają się w swojej natywnej formie – tą drogą mam apkę po francusku, hiszpańsku i niemiecku… a wszystkie w opisie mają „inglisz US/GB„. Owe języki nie są mi w sumie obce i traktuję je jako swoje własne, ale mam sytuację typu „as is” – więc wspominam. Na Black-u czegoś takiego nie doświadczyłem.

I to tyle jeśli chodzi o przeterminowane serki homogenizowane. 🙂

Skomentuj

