Lumia 1520 i nagranie wideo w marnych warunkach

Jak niektórzy zdążyli już się zorientować zmieniłem ostatnio sprzęt i obecnie mam Lumię 1520. Telefon cały czas testuję, a jednym z testów, który wykonałem wczoraj było nagranie filmików na koncercie (za duże słowo) na „Walentynkowej Gali Disco Polo”, na którą wybraliśmy się z małżonką dla relaksu. Możliwości aparatu przeszły moje oczekiwania pod względem filmów (o zdjęciach nie będę się rozpisywał bo to już chyba kilkaset razy zostało w sieci opisane). Powiem tak: poniższy film został nakręcony dla testu Lumią 1520 z ustawieniami full HD czyli: 30 klatek na sekundę, 1080p – jakie oświetlenie i odległość obiektów – wszyscy widzą. Film kręcony z balkonu na Sali Kongresowej w niedzielę 16 lutego 2014 r. Jak dla mnie to na te warunki i „amatorski” aparat w telefonie bez dodatkowego oświetlenia to jest lepiej jak dobrze. BTW zwróćcie uwagę na jakość dźwięku – no IMO szacun w stronę Nokii (BTW celowo tytułu nie zmieniałem, żeby został oryginalny). Zawartość nie jest najwyższych lotów, ale nie o to chodzi przecież. Poniżej filmik na YT, a ze względu na to, że ten serwis tnie jakość, tu link do Mediafire skąd można pobrać.

UPD: Dostałem wiadomość, że ten filmik nie pokazuje możliwości aparatu w L1520 przy tak słabych warunkach. Jedna z osób napisała nawet, że na Ativie ma lepszej jakości nagrania (no cóż – jeżeli z odległości ok 50 metrów i przy tym oświetleniu jest lepiej to ok). Następnym razem nakręcę filmik z dwóch telefonów – w jednych warunkach, równolegle, co by nie było wątpliwości. Sądzę, że nie ma takiej możliwości, żeby telefon z bądź co bądź z 8Mpx bez full HD kręcił w tych samych warunkach lepszej jakości filmy niż L1520 z 20 Mpx i w fullHD, ale to tylko moja opinia. Jeżeli ten czyjś filmik, o którym piszę (nie widziałem go) czyli czysto hipotetycznie jest nakręcony z podobnego dystansu i w podobnych warunkach, to faktycznie chylę czoło przed Samsungiem.

7 comments

  1. Wall-E

    Oj Budniu, Budniu… Nie miałem zamiaru w żaden sposób deklasować aparatu w Twojej Nokii. Ja zwyczajnie byłem przerażony jakością Twojego nagrania. Wiem jakie warunki były bo to widać, ale wybacz… jak na tak hołubiony przez wszystkich aparat to ja się spodziewałem czegoś więcej – nawet przy tych warunkach. Tak na marginesie… 20 Mpx matrycy to tylko cyfra. Do tego nie jest to jedyny, a na pewno nie główny wyznacznik jakości finalnego materiału – i Ty to powinieneś to wiedzieć 🙂
    Dalej…
    Wbrew temu co piszesz, Ativ nagrywa w FHD bo 1920×1080 to raczej FHD. Proszszsz: http://i57.tinypic.com/1gqc91.jpg 🙂 Chyba, że to tylko ściema Samsunga…
    A teraz bardziej… Pisząc o jakości, miałem na myśli dwie rzeczy:
    1. W czasie przelotu po widowni – ze sceny do tylnych rzędów – zauważyłem w obrazie grube, kolorowe ziarno. Owszem, na moich filmach też takie jest, ale jakieś takie drobniejsze, mniej kolorowe i ogólnie mniej się ono rzuca w oczy przez co obraz jest jakby „czystszy”. Pomijając odległość (te Twoje 50 m) to warunki oświetleniowe uznaję za mniej-więcej podobne.
    2. Zbliżenie – i o tym pisałem Tobie wczoraj. Tutaj mogę się domyślać jakiejś nie do końca udanej ingerencji softowej… Odniosłem wrażenie, że zbliżony obraz jest deko nienaturalny – dosyć przyzwoicie wyglądające postacie zostały „wklejone” na rozmyte tło. Wiem, że to powiększenie cyfrowe, ale jestem przyzwyczajony do takiej samej jakości wszystkich elementów obrazu – jednakowo złej lub jednakowo dobrej. Tutaj natomiast tak nie było. Nie wiem… może tak powinno być. No, ale to tylko moje wrażenie.
    Nie poczytuj mnie o żadną złą wolę czy złośliwość. Napisałem tylko o swoich wątpliwościach co do 20 Mpx-owego aparatu w Twoim urządzeniu. Gdybym nie miał przed oczami swoich materiałów to bym pewnie nawet słowem nie kwęknął. 🙂
    Sprawa w której się z Tobą zgadzam w 100% to dźwięk – jest bardzo dobry jak na moje ucho. 🙂
    BTW. Jako, że ciekawość tego tematu nie daje mi spokoju proponuję w ramach eksperymentu zrobić jakieś porównanie materiałów z obu fonów – nagranych w mniej-więcej podobnych warunkach – dzień, noc, w pomieszczeniu, na zewnątrz… etc. Ciekawość mnie zżera co z tego wyjdzie. 🙂

    Lubię to

    • Budniu

      Wall-E – tylko tyle, co do full HD w Ativie istotnie mogłem się mylić. Fakt nagrywa w tej rozdziałce, jednak nie wiem jak z klatkowaniem, ale nie ważne. Co do nagrania – w dalszym ciągu uważam, że jak na te warunki jest ok, a co do Twojego porównania – prosiłem Cię wczoraj, żebyś wrzucił dla przykładu jeden filmik, nakręcony Ativem, w podobnych (jak twierdzisz) warunkach, czyli: półmrok, migoczące dość intensywnie światłą w jednej części pomieszczenia, w drugiej praktycznie ciemno, a obiekty w odległości ok 50 metrów – jednak nie wrzucasz (nie ważne z jakich względów). Wybacz, ale dopóki nie zobaczę materiału nagranego w takich warunkach jak powyższe, co wykonane będzie Ativem i ten filmik faktycznie będzie lepszej jakości, będę uważał, że zachowujesz się w tym względzie jak fanboy, co zobaczy napis 20Mpx i myśli, że będzie miał jakość TV. No sr, nie da się tak. Przejrzałem nawet sieć w poszukiwaniu potwierdzenia na tę Twoją lepszą jakość nagrań Ativem, ale niestety nic w sieci nie znajduję. Tak więc – Ty zobaczyłeś mój – jak ja nie zobaczę Twojego, będę uważał, że jeżeli filmik jest faktycznie lepszej jakości to z całą pewnością warunki miał o niebo lepsze od tych, w których ja nagrywałem, a w starciu w tych samych warunkach L1520 wciągnęłaby Was nosem dwa razy.

      Lubię to

      • Wall-E

        @Budniu
        „[…] jak ja nie zobaczę Twojego, będę uważał, że jeżeli filmik jest faktycznie lepszej jakości to z całą pewnością warunki miał o niebo lepsze od tych, w których ja nagrywałem, a w starciu w tych samych warunkach L1520 wciągnęłaby Was nosem dwa razy.”

        I że to niby ja hejtuję 😀

        Lubię to

    • Wall-E

      Tyle razy prosiłem byś się nie unosił. Trochę zbyt ambicjonalnie podchodzisz do tematu. 🙂
      Nie znam na aparatach foto i bardziej skupiam się na efektach ich pracy niż na ich bebechach… ale jeśli połowa Internetu mówi mi, że 20 Mpx w Nokii to jest cud, miód i orzeszki… No to chyba mam powód spodziewać się czegoś… hmmm… wyjątkowego(?). No nie tak? 🙂
      Staram nie zachowywać się jak fanboj (może już z tego wyrosłem) – jedyne co, to wyraziłem swoje wątpliwości co do *konkretnych* zjawisk jakie zobaczyłem w *konkretnych* miejscach na Twoim filmie a których się nie spodziewałem w takiej ilości/kształcie/formie (vide moje rozważania o 20 Mpx-ach). Mówiąc o podobnych warunkach oświetleniowych miałem na myśli dużą i ciemną salę oświetloną tylko z jednej strony przez bar (taki z alkoholem) – naprawdę dużą salę, ale mniejszą niż Kongresowa. Reszty oświetlenia dopełnia coś w rodzaju dwóch-trzech dużych dyskotekowych kul rzucających ogrom refleksów. O odległości nie wspominam, bo w tym co wskazywałem – a w szczególności w pkt. 1, nie ma ona większego znaczenia. Pkt 2 pominę w dyskusjach bo to już sprawa poboczna i mniej mnie interesująca.
      Jeśli nie zwróciłeś uwagi, to przypomnę, że nie chodziło mi o szczegóły typu: nieostre czy rozmyte postacie, zamazane tło bądź inne takie pierdoły. Uwagę zwróciłem TYLKO na „kolorową kaszę”, która mocno zaszumiała obraz. Dodałem też, że i u mnie jest takowa tyle, że dużo mniej kolorowa przez co zdecydowanie słabiej widoczna – ergo, czytelniejszy obraz. Nie wiem jak by ta konkretna impreza wyglądała na moich 8 Mpx i pewnie się nie dowiem. Całość oceniłem na podstawie własnoocznego stwierdzenia, że warunki oświetleniowe były mniej-więcej podobne. Tyle i ani odrobiny więcej. Jeśli odebrałeś to jako hejterstwo to pozostaje mi tylko bić się w piersi, że źle się zwerbalizowałem.
      Niestety, filmu nie pokażę „publicznie” i szczerze żałuję, że akurat on jest materiałem porównawczym – bo jedyne materiały tego typu jakie mam to właśnie te.
      Nie zmienia to faktu, że bardzo mnie interesuje temat tych 20 Mpx i szczerze chcę się dowiedzieć jak to wygląda w praktyce. Nie przeczę, że jestem bardzo nieufny w stosunku do cyfr z folderów reklamowych i szumu jaki jest wokół tego tworzony. Nie było moim celem deklasowanie Twojego materiału a jedynie chęć dowiedzenia się czemu on taki jest bo moim zdaniem taki być nie powinien w tych warunkach. A że przypadkiem miałem niejakie porównanie z moim materiałem… No cóż…
      Stąd też moja propozycja dążąca do wyjaśnienia czy wątpliwości co do „jakości” Twojego materiału wynikają z przypadkowych okoliczności przyrody w jakich się znalazłeś czy „tak już jest permanentnie” i czy przypadkiem mój Ativ w *pewnych okolicznościach* nie robi materiału lepszej jakości (przyczyny pomijam) – wszak „cuda” się zdażają. Liczyłem, że w jakiś sposób podejmiesz współpracę by zaspokoić moją (a może także i swoją własną) ciekawość. Kto wie, może przy okazji miałbyś o czym napisać jeśli efekt porównań w jakiś sposób odbiegałby od oczywistych oczywistości wynikających z 12 Mpx różnicy… 🙂
      To tyle.

      Życzę odrobinę więcej dystansu do mojego „hejtowania”.
      Pozdrawiam 🙂

      Lubię to

      • Budniu

        Nie unoszę się, to raz – daleki jestem od tego. Odpowiadam na Twoje twierdzenia – nie wiem po czym wnosisz, że się unoszę. Dwa to, to, że jeżeli coś twierdzisz i mówisz, że jest tak jak Ci się wydaje, a ktoś prosi o dowód, ponieważ w jego odczuciu coś jest mało prawdopodobne w tym co mówisz, to nie zasłaniaj się wywodami na całą stronę, tylko daj dowód swojemu twierdzeniu. Nawet jak napiszesz jeszcze trzy strony, to żadnym stopniu nie odda to tego, co być może jest na filmie, który porównujesz z moim. Dalsza dyskusja bez namacalnych dowodów kontra mojemu filmikowi jest całkowicie bezpodstawna. Rozważania teoretyczne nad różnicą 12, 8 czy 20 Mpx są o kant dupy potłuc. Krótko więc – daj link do zawartości potwierdzającej Twoje wywody na temat jakości, bo póki co ty wygląda tak: mam buty ze skóry, zobacz, ładne ? Eeeeee, marna ta Twoja skóra, ja to w chacie mam buty ze skóry i Twoje się przy nich chowają, ale Ci ich nie pokaże, bo …. (powód sobie wstaw dowolny). Mam nadzieję, że wiesz o czym mówię, za czasów naszej młodości to się mówiło, że: ja to mam w domu słonia na łańcuchu. Tak się właśnie zachowujesz, próbując wywołać zbędną dyskusję nad Twoim abstrakcyjnym dla mnie filmikiem. Dopóki nie dasz linka, temat lepszości jakości Twojego nagrania uważam za zamknięty, bo dążyć do wyjaśnienia to możemy w oparciu o jakieś dwa rozbieżne, jasne dla uczestników dyskusji fakty, a to co teraz robisz to zwyczajne bicie, teoretycznej piany.
        Pozdrawiam i dystans do Twojego hejtowania mam, inaczej bym pewnie komentarze usunął.

        Lubię to

      • Wall-E

        Qrtka… Wiem o czym piszesz i przyznaję Tobie całkowitą rację. Jednocześnie widząc Twoje niezaprzeczalnie ambicjonalne podejście do tematu zaczynam poważnie żałować, że tak pofolgowałem swojej ciekawości i wyskoczyłem jak diabeł z pudełka. Jednak trochę mnie zastanawia czy w ogóle wziąłeś pod uwagę hipotetyczną sytuację w której całkowitym przypadkiem mogę mieć rację – np. dla tego, że w filtrach aparatu Samsunga są dwie linijki kodu, które powodują redukcję koloru „kaszy”, albo, że matryca jest nieco „inna”… przez co w takich konkretnych warunkach ja mogę mieć nieco lepszy materiał… Całkowicie teraz fantazjuję, ale czy nie może się tak zdarzyć? Po tym co piszesz wnoszę, że chyba jednak nie bierzesz pod uwagę żadnej takiej możliwości. Założyłeś, że za wszelką cenę chcę Tobie udowodnić „lepszość” aparatu w Ativie i ani na milimetr w żadną inną stronę. Trochę mnie to zaskoczyło szczerze mówiąc.
        To fakt, nie mogę Tobie dać tego do oceny… To jest mój ewidentny błąd. Ale… wszędzie piszesz o mnie, że ja raczej nie fantazjuję zbyt przesadnie. Czy w tym przypadku nie możesz przyjąć podobnego założenia i przynajmniej sprawdzić tak sam z siebie – porównując z jakimiś innymi filmami w sieci – czy tak ma to wyglądać u Ciebie? Ja uważam, że nie powinno. Qrka… może ja faktycznie mam nieadekwatny materiał do porównań – nie przeczę. Może mi na oczy padło, może działa tutaj placebo w postaci „każda sroka swój ogonek…”. A może faktycznie coś u Ciebie nie pykło i wyszło jak wyszło a powinno wyjść inaczej…
        Nadal nie zająknąłeś się nawet na temat mojej propozycji eksperymentu… Ale to chyba nie za bardzo Ciebie interesuje jak się domyślam 🙂

        No cóż… może faktycznie czas skończyć tą dyskusję bo bez Twojej woli do niczego rzeczowego się nie dojdziemy 🙂

        Lubię to

  2. Wall-E

    Wygląda na to, że muszę się ukorzyć i złożyć samokrytykę.
    Przepraszam za tą naszą całą rozmowę, która faktycznie nie miała sensu – i nie mówię tutaj o fakcie, że ja nie miałem namacalnych dowodów na to co piszę. Powód przeprosin jest zgoła inny.
    Przyczyna zamieszania, które wywołałem była prozaiczna – folia nalepiona na obiektyw aparatu. Uwierzysz? Folię mam nalepioną by chronić obiektyw póki nie nabędę jakichś plecków do fona albo czegoś takiego. Dzisiaj miałem trochę czasu i coś mnie tknęło… Przyjrzałem się sprawie od strony mojego aparatu, popytałem ludzi, zrobiłem kilka drobnych eksperymentów…
    Otóż owa folia najwyraźniej działała jak coś w rodzaju filtra, który w pewnych warunkach oświetleniowych (pozwól, że pominę szczegóły – będzie krócej) powodował, że „kolorowa kasza” (o którą tak walczyłem) nie była kolorowa – działała jako tłumik. Oczywiście nie muszę chyba dodawać, że była ona przy okazji powodem sporego pogorszenia ogólnej jakości materiałów nagrywanych/cykanych oraz problemów z „łapaniem” ostrości przez aparat. Aparatu/kamery używam na tyle sporadycznie i do tak błahych celów, że najzwyczajniej nie zwracałem na to uwagi traktując to jako normę. Teraz już wszystko wróciło do normy i w ilości kolorowych mrówek na ekranie możemy się spokojnie ścigać w każdą stronę 🙂
    Proszę, nie każ mi tego udowadniać. Przyjmij jedynie do wiadomości, że popełniłem spore faux pas – za co przepraszam.

    Pozdrawiam 🙂

    Lubię to

Skomentuj

